Center Parcs Bungalowparken: Nieuws, Acties, Aanbiedingen en kortingen


maandag 11 april 2016

Center Parcs zinspeelt op innovatie in Customer Experience

'Binnen Center Parcs is niemand primair verantwoordelijk voor Customer Experience, maar binnen de mogelijkheden die we hebben pakken we dit onderwerp heel praktisch op’, gaf Bas Post, Senior Product Strategy Manager bij Center Parcs, gisteren te kennen tijdens de tweede sessie van CX Circle (thema: customer journeys & beyond). Naar zijn idee zijn er nog genoeg verbeterkansen op dit vlak.

Een paar jaar geleden was Center Parcs, dat momenteel 21 parken heeft in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk, volgens Post nog een productgeoriënteerde speler. Met de komst van partijen als Airbnb en TripAdvisor zag de vakantie-expert de behoefte van consumenten veranderen en daarmee het gat ook groter worden. Tijd voor verandering. In de nieuwe strategie kwamen relevantie en toegevoegde waarde leveren centraal te staan. ‘Innovatie in customer experience is nu opgenomen in onze merkambitie’, aldus Post. Aansluitend zijn vier kernwaarden vastgesteld: share, care, emotion en joy.

Segmentatie
Center Parcs nam vervolgens de customer journey als basis. Samen met een bureau bestudeerde de vakantieparkspecialist de diverse klantinteracties en kwam tot circa 250 touchpoints, waaronder de mailings met praktische tips voor het verblijf. ‘Om relevanter te zijn en de beleving te verbeteren, hebben we onder meer een segmentatiestrategie toegepast’, vertelt Post. ‘Ruim zestig procent van onze gasten komt met een kind naar onze parken. Maar er is natuurlijk nogal een verschil tussen een jong gezin met een pasgeboren baby, of een gezin met tieners. Waar de één vooral op zoek is naar veiligheid en gemak, wil de ander actie en avontuur. Om die reden hebben we de verschillende subdoelgroepen in kaart gebracht en het productaanbod meer passend gemaakt. Belangrijk hierbij is om de toegevoegde waarde duidelijk te maken voor de diverse groepen.’

Ook de lancering van de zogeheten Vakantieplanner droeg bij aan de optimalisatie van de klantervaring, meent Post. Waar klanten in de oude situatie arriveerden, in het huisje het activiteitenaanbod bekeken en bij de receptie soms ontdekten dat bepaalde activiteiten al waren volgeboekt (‘dat was een omslachtig proces’), kunnen klanten nu zes weken van tevoren online activiteiten inplannen, betalen en naar hun digitale agenda slepen. ‘Veel makkelijker en leuker, dus dat draagt bij aan de vakantiepret.’

Bron en hele artikel: Customer First