Center Parcs Bungalowparken: Nieuws, Acties, Aanbiedingen en kortingen


woensdag 4 augustus 2010

Center Parcs into Social Media.

Social Media is hot en voor een heel aantal bedrijven al een standaard kanaal. In de wereld van de bungalowparken is Social Media echter nog niet standaard ingeburgerd.

Bij de grote bungalowparkketens was het gebruik van YouTube in elk geval al standaard (Center Parcs 2007, Landal, Roompot  en Hogenboom 2008, Droomparken 2009 (met een vermelding op de homepage)), maar nog niet altijd de koppelingen tussen YouTube en de eigen website. Daarnaast worden de kanalen voornamelijk gebruikt voor promotiefilmpjes.

Qua Twitter zijn een aantal van de kleinere parken zoals ondermeer Kuierpadtien, Boksbungalow, Krim, Tolplas, Molecaten, Droompark Buitenhuizen, Vakantiepark Heino, Ponyparkcity en Molke. Van de grote ketens was voornamelijk Center Parcs actief (in Nederland en Frankrijk). Roompot is via Koos Konijn actief en Landal is voornamelijk aktief qua recruitment. Er is wel een (nauwelijks actieve) algemeen account (maar of die echt van langdal is, is niet duidelijk) en een account van het park Miggelenberg. Sunparks lijkt vooral actief met een Engels en een Belgisch account.

Op Hyves is er een Landal hyves, maar dit lijkt meer een particulier initatief. Over Center Parcs zijn er meerdere hyves te vinden, maar er is een officiele Center Parcs en een Center Parcs Events hyves. Europarcs is ook op hyves (en heeft daar een vermelding van op de homepage)

Op Facebook lijken vooral Center Parcs Duitsland en Frankrijk, Sunparks UK en Sunparks officiele actief te zijn. Van sommige andere ketens zijn wel profielen te vinden, maar of die zijn niet actief of dit lijkt een prive intiatief.

Wat in elk geval opvalt bij de grote ketens, is dat op de ketens tot nu toe nog geen links naar de verschillende social media aktiviteiten hebben (met uitzondering van Center Parcs Duitsland (Facebook) en Center Parcs Frankrijk (weblog). Landal heeft wel, sinds de nieuwe site van landal is gelanceerd, de mogelijkheid gecreëerd om alle pagina's via verschillende social media te delen (via Addthis).

Center Parcs Toppings campagne zorgt voor Social Media aktiviteiten.
Maar met de nieuwe reclame/campagne voor de "Toppings" lijkt Center Parcs haar Social Media aktiviteiten een "officiele" status te geven en zich meteen op meerdere platformen te bewegen.

Op de Nederlandse website is ondertussen overal (onderop de pagina in de "footer") te zien dat Center Parcs een Hyves, Twitter en een Facebook account heeft.

Voor Belgie (afgaande op de footer) geldt dat daar een nieuwe Twitter en Facebook account is aangemaakt en voor Duitsland geldt dat daar bestaande Facebook account wordt ondersteund en dat het Twitter account een andere, bredere invulling heeft gekregen.

Zo zet Center Parcs dus Twitter en Facebook voor ieder land in, maar wel in de eigen taal.

Voor YouTube blijkt er voor Center Parcs 1 overal account te zijn voor alle landen. Daarnaast is er ook een Flickr account voor Center Parcs als geheel.