Binnenkort bestaat Center Parcs 50 jaar. Begonnen als Sporthuis Centrum, volgt in 1986 de naamsverandering in Center Parcs. Op 16 september 1996 werd het huidige logo geïntroduceerd en werd er na 10 jaar afscheid genomen van het oude logo.
Maar wat was het verhaal achter de vernieuwing van het logo?
- Vandaag deel 1: Waarom verandert het logo?
- Deel 2: Hoe kwam het logo van Center Parcs tot stand – De logo's die het niet haalden.
- Deel 3: Het logo van Center Parcs.
Waarom verandert het logo?
Het oude logo paste goed bij het beeld van een Subtropische Vakantieparadijs, maar vertelt de gast onvoldoende over de prachtige natuurlijke omgeving, de rust en luxe van de faciliteiten en over de huidige en toekomstige evolutie van het concept. Momenteel vindt de gast bij Center Parcs overal, in elk land, een onvergelijkbaar mooi product; met comfortabele cottages, schitterende natuur en luxe faciliteiten, waar verder geen enkel bedrijf aan kan tippen. Met andere woorden: als trendsetter en marktleider biedt Center Parcs parken van de allerhoogste kwaliteit en het logo moet daarvan de weerspiegeling zijn.
Één beeld in alle landen
Hoewel er per park en per land kleine verschillen kunnen bestaan, streeft Center Parcs naar herkenbaarheid van haar product in alle landen. Door overal hetzelfde gezicht te tonen, krijgen de gasten optimale zekerheid over wat ze van een Center Parcs-short break mogen verwachten. Zo positioneert Center Parcs zich als 'sterk merk', net zoals bijvoorbeeld Levi's en Nike dat doen.
Beeldmerk ondersteunt Corporate Identity
Deze vast merkpersoonlijkheid wordt in marketingjargon ook wel Corporate Identity genoemd. Gezien het grote belang, dat Center Parcs aan haar zorgvuldig opgebouwde image of persoonlijkheid hecht, wordt het gebruik van het nieuwe logo aan strikte regels onderworpen.
Deze elementen vormen samen het Center Parcs – concept
Het nieuwe logo toont waar Center Parcs als merk voor staat. Maar wat is dat eigenlijk? Wat zijn de belangrijkste waarden van het Center Parcs-concept? Een opsomming:
- Eén zijn met de natuur
- Rust en ontspanning
- Herontdekken van familie-waarden
- Vrijheid en veiligheid
- De beste service
- Verrassing door vernieuwing
- Kwaliteit
- Alles kan, niets moet
Kortom: de eigen Center Parcs-lifestyle
Bron: (Pers)Leaflet van Center Parcs 1996