Center Parcs Bungalowparken: Nieuws, Acties, Aanbiedingen en kortingen


maandag 22 december 2008

Nederlander hecht minder belang aan materialistische kerst

Rotterdam, 18 december 2008 – Nederlanders kiezen dit jaar veel vaker voor een sobere kerst en hechten minder waarde aan cadeautjes, kerstmarkten en kerstversiering. Daarentegen maakt het altijd al belangrijke samenzijn met familie en vrienden een verdere opmars. Ook blijkt dat Nederlanders dit jaar vaak niets doen met Kerst. Dit geldt voor maar liefst een kwart van de respondenten. Dit concludeert Center Parcs uit haar onderzoek dat eens in de vijf jaar wordt uitgevoerd naar de manier waarop Nederlanders, Belgen en Duitsers de feestdagen beleven.

In het onderzoek komen 500 Nederlanders, 500 Belgen en 500 Duitsers aan het woord over de manier waarop zij de feestdagen beleven en het liefst doorbrengen. Nederlanders waarderen de Kerst onder andere vooral vanwege de winterse gezelligheid en brengen de feestdagen het liefst door met hun familie, vrienden en geliefden. Zo wordt samenzijn meer gewaardeerd dan vijf jaar geleden. Dat geldt voor 67 procent van de ondervraagden, in vergelijking met iets meer dan de helft in 2003.

Liever niets doen
Opvallend is dat steeds meer mensen een uitgesproken voorkeur hebben om helemaal niets te doen. Dat geldt voor 1 op de 4 Nederlanders. Bovendien zegt 28 procent het liefst volledig te willen ontsnappen aan alle verplichtingen die de feestdagen met zich meebrengen door lekker een weekendje weg of op vakantie te gaan. Ook is heerlijk niets doen in combinatie met het lezen van een goed boek en uitslapen onverminderd populair. Uitgaan heeft een lagere populariteit dan in het verleden en hoewel ruim een kwart nog steeds het liefst buiten de deur zou willen eten tijdens de kerstdagen, wint het zelf bereiden van een kerstdiner steeds meer terrein. Voor bijna de helft van de Nederlanders is dit één van de belangrijkste gebeurtenissen tijdens het kerstfeest.

“Center Parcs verwelkomt tijdens Kerst en Oud en Nieuw ook dit jaar weer bijna een kwart miljoen gasten. Omdat we oprecht geïnteresseerd zijn in wat onze gasten belangrijk vinden tijdens de feestdagen, hebben we ons verdiept in hun tijdsbesteding gedurende deze periode. Ook willen we met dit onderzoek zichtbaar maken of Nederlanders, Belgen en Duitsers de feestdagen anders beleven”, aldus Paul Geraeds, Marketing Director, van Center Parcs. “Een onderzoek dat daarnaast ook waardevolle handvatten biedt om onze services en communicatie nóg beter af te stemmen op de specifieke wensen van onze gasten.”

Opmerkelijke verschillen
Uit het onderzoek komen ook opmerkelijke verschillen naar voren in de wijze waarop Nederlanders en onze Zuider- en Oosterburen de feestdagen doorbrengen.
  • Zelf het kerstdiner klaarmaken is voor 44 procent van de Nederlanders nog steeds de meest belangrijke activiteit op Eerste en Tweede Kerstdag. In België en Duitsland houdt slechts een derde van de ondervraagden deze traditie in ere
  • Op kerstavond laten de Nederlanders het echter afweten. Een kwart van de Nederlandse respondenten doet graag helemaal niets op kerstavond. In België en Duitsland wordt deze avond traditioneel veel vaker met familie gevierd.
  • Wel is opvallend dat een relatief grote groep Duitsers (11 procent) deze avond gaat klussen in plaats van aan te schuiven aan de kerstdis.
  • Voor 17 procent van de Nederlanders geldt dat een bezoek aan de kerk nog steeds een belangrijk onderdeel vormt van de kerstdagen. In België geeft slechts 5 procent aan de nachtmis als een leuk onderdeel van de kerst te zien.
  • In België (44 procent) en Duitsland (43 procent) spelen cadeaus een veel belangrijkere rol dan in Nederland (23 procent).
  • Duitsers geven tijdens de kerstdagen massaal de voorkeur aan een stevige wandeling. Dit gaat op voor 30 procent van de Duitsers in vergelijking met slechts 15 procent in Nederland en 8 procent in België.

Oud en Nieuw
Oud en Nieuw wordt in alle landen het meest gevierd in het gezelschap van partner, gezin en/of vrienden. Bijna 4 op de 10 Duitsers vieren de jaarwisseling met vrienden. Dit geldt voor slechts 3 op de 10 Belgen en een kwart van de Nederlanders. Daarentegen brengen Duitsers Oud en Nieuw minder vaak door met hun kinderen (18 procent) dan in Nederland en België (28 procent). In vergelijking met 5 jaar geleden hebben zowel Nederlanders, Belgen als Duitsers veel minder goede voornemens. In Nederland geeft 37 procent aan geen goede voornemens te hebben, in Duitsland is dit 28 procent en in België 11 procent. “Frappant is dat vrouwelijke respondenten aangeven in 2009 meer tijd aan zichzelf te willen besteden, terwijl mannelijke respondenten aangeven in 2009 meer tijd aan hun partner te willen besteden. Dit is toch een positief signaal naar de Nederlandse vrouwen vlak voor de feestdagen”, aldus Paul Geraeds.

Over het onderzoek:
Center Parcs Europe streeft naar het uitbouwen van haar leidende positie als aanbieder van duurzame vormen van totale ontspanning. Van 'een bungalowpark in het groen met golfslagbad' is Center Parcs nu - met 17 parken in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk, waar zij jaarlijks ruim 3 miljoen gasten verwelkomt – een zeer ervaren speler op het gebied van complete, uitgebalanceerde vrijetijdsbesteding voor elk individu. Bij Center Parcs wordt dan ook continu grootschalig onderzoek verricht. Dit onderzoek richt zich naast de waardering van de gasten over hun verblijf, de echte motivatie en drijfveren van hetgeen de consument wil tijdens zijn korte vakantie ook op toekomstige ontwikkelingen zoals lifestyle trends. Center Parcs is van mening dat niet alleen de uitkomsten van deze onderzoeken, maar dat juist in een tijd van digitalisering en de 24 uurs economie het belang van sociale netwerken, vriendschappen en relaties steeds groter wordt. Bewust tijd met elkaar doorbrengen (quality time) zal een belangrijke rol spelen in de communicatie met haar (potentiële) gasten en op langere termijn bij de ontwikkeling van haar product. Daarom heeft Center Parcs besloten nog een stap verder te gaan door een separaat onderzoek te wijden aan de beweegredenen waarom en hoe het gezin, familie en vrienden tijd met elkaar besteden. Dit onderzoek wordt uitgevoerd onder een representatieve steekproef van de bevolking in Nederland, België en Duitsland door het onafhankelijk onderzoeksbureau Lightspeed Research uit Londen.