Twee jaar nadat het merk Sunparks werd geïntroduceerd op de Nederlandse markt, wordt er al weer een einde gemaakt aan deze twee-merken strategie. Het moederbedrijf Pierre&Vacances nam deze beslissing na tegenvallende expansiecijfers van Sunparks op de Nederlandse markt . Om het verschil in voorzieningen duidelijk te maken worden de ‘birds’ weer ingevoerd als classificatiesysteem.
Ook in Duitsland
Naast de Nederlandse parken worden ook de twee Duitse parken van Sunparks omgezet naar het merk Center Parcs. De drie parken op de Nederlandse markt krijgen 3 ‘birds’, en behoren daarmee tot de eenvoudiger variant van Center Parcs. De topparken, met alle Center Parcs voorzieningen krijgen 5 ‘birds’.
Belgisch Sunparks blijft
Paul Geraeds, verantwoordelijk voor de merkstrategie bij Center Parcs, geeft een toelichting: “De beslissing is genomen op het hoofdkantoor van Pierre & Vacances. De investeringen in het merk Sunparks, specifiek op het Nederlandse marktsegment, werden te hoog. De route naar een succesvol merk in Nederland werd daardoor te lang. Gelukkig kunnen we terugvallen op de kracht van het merk Center Parcs. Op de Belgische markt heeft de investering wel tot succes geleid. Daar was het merk al bekend en heeft het in de afgelopen twee jaar een kwaliteitsimpuls gekregen.”
Classificatiesysteem
In 2009 werd juist afscheid genomen van het classificatiesysteem omdat dat verwarrend werkte bij de consument. Waarom wordt er nu toch weer gekozen voor een systeem met 3, 4 en 5 ‘birds’? Geraeds: “We hebben wel lessen uit het verleden getrokken. Met de classificatie communiceren we dat er binnen Center Parcs ook wat te kiezen valt. De kernwaarden van het merk Center Parcs blijven gewaarborgd, zoals een jaarrond vakantieprogramma, waarmee we ons bijvoorbeeld van Landal willen onderscheiden. Er komt meer onderscheid in het pakket aan voorzieningen en het bijbehorende prijskaartje. We zien dat de vakantieganger, mede dankzij internet, steeds specifieker let op de voorzieningen die op en rondom een park aanwezig zijn. Daar spelen we op in door steeds meer variëteit te bieden.”
Bron: Levend Land