Kids Climate Conference aanleiding tot maatschappelijke initiatieven
Aan de derde editie van Kids Climate Conference deden ruim 150 kinderen mee uit Nederland en Vlaanderen. Dit jaarlijkse initiatief van het Wereld Natuur Fonds en Center Parcs vond dit jaar van 19 t/m 21 september 2014 plaats in Center Parcs Het Heijderbos.
Ook ging op 20 september de samenwerking tussen de Pierre & Vacances Center Parcs Group en de Missing Chapter Foundation (MCF) officieel van start. Dit duurzame partnership vloeit voort uit een gedeelde overtuiging dat de denkkracht van kinderen nodig is om besluitvorming meer duurzaam en toekomstbestendig te maken. Zo zullen kinderen onder leiding van MCF gaan nadenken over strategische dilemma´s van Center Parcs en mogelijkheden creëren om nog veel meer mensen te enthousiasmeren om gezond en duurzaam te leven.
Raakvlakken
Evenals tijdens de Kids Climate Conference 2013 leidde Laurentien van Oranje, oprichter en directeur van MCF, ook dit jaar een dialoogsessie tussen kinderen en besluitvormers van maatschappelijke organisaties en bedrijven. Zij gingen in gesprek over hoofdthema ‘Zorg voor het water’ om op zoek te gaan naar concrete oplossingen hoe we slimmer met water kunnen omgaan. Op basis van uitkomsten van de dialoogsessie en diverse workshops formuleerden de kinderen twaalf stellingen, die aan de Commissarissen van de Koning zijn overhandigd en binnenkort ook aan leden van de Tweede Kamer zullen worden gestuurd.
Voor zowel Center Parcs als MCF staan de interactie tussen kinderen en volwassenen, alsmede de zorg voor een gezond en duurzaam leven door middel van plezier, bewustwording en actie centraal. Dit vormt dan ook de basis van de samenwerking. Center Parcs wordt jaarlijks door duizenden gezinnen bezocht. Volgens MCF biedt de gezinsdynamiek veel mogelijkheden om op een natuurlijke, aantrekkelijke en laagdrempelige manier het gesprek aan de gaan over duurzaamheid en gezondheid, om ook daadwerkelijk tot actie tot komen. Mits goed ondersteund, kunnen en willen kinderen hier een rol in spelen. MCF heeft hierin veel ervaring opgedaan met het baanbrekende landelijke initiatief WaterSpaarders, waarbij kinderen hun gezin aanzetten om niet langer dan vijf minuten te douchen. Nu is de gemiddelde douchetijd in Nederland 9 minuten. Vier minuten korter levert een enorme besparing op van water en energie en voor de portemonnee van gezinnen.
Programma’s
Het partnership werd in het bijzijn van alle deelnemers en senior beleidsmakers ondertekend. Het behelst de ontwikkeling van activiteiten voor gezinnen in de Center Parcs parken rondom twee MCF programma´s: “Raad van Kinderen” en “KidsKracht”. Deze initiatieven hebben tot doel de denkkracht van kinderen te integreren in de besluitvorming van de organisatie op het hoogste niveau. Françoise Gri, Algemeen Directeur van de Pierre & Vacances Center Parcs Group, over het nieuwe partnership: “Vanaf het moment dat ik prinses Laurentien ontmoette, was ik onder de indruk van haar dynamiek en de vernieuwende initiatieven die ze uitvoert met MCF. We zijn zeer trots op onze samenwerking en hebben alle vertrouwen dat het ons veel inzichten zal opleveren over hoe we thema’s als duurzaamheid en gezondheid steeds meer invulling kunnen geven”.
Oplossingen voor het milieu
Tijdens de dialoogsessie die Laurentien van Oranje aanging met kinderen en directeuren uit het Nederlandse bedrijfsleven, werd op interactieve wijze gezocht naar ideeën om beter om te gaan met het water op aarde en andere milieuproblematieken. “Kinderen denken altijd vanuit wat nodig en mogelijk is. Juist dat is nodig voor innovatie en nieuwe oplossingen. Dat zet bestuurders en besluitvormers die uiteindelijk beslissingen moeten nemen voor een duurzame toekomst aan het denken, om het vervolgens anders te doen. Want de stem van kinderen mag nooit vrijblijvend zijn,” aldus Laurentien van Oranje. Door middel van slimme rekensommen werd berekend hoeveel water we kunnen uitsparen als we allemaal vier minuten korter douchen. Met het kersverse partnership streven Center Parcs en MCF naar de uitvoering van deze en vele andere initiatieven.
Bron: Persbericht Center Parcs