Vakantieparken acteren op een markt die steeds verder verzadigd raakt; met de bijbehorende prijserosie als gevolg. Dat constateert de Rabobank in de Sectorupdate Verblijfsrecreatie. Hierin worden ook diverse aanbevelingen gedaan om als onderneming het rendement op peil te houden.
Doelgroepen en regio’s
Vakantieparken aan de kust, bij Amsterdam of aan grote waterpartijen profiteren van het toenemend aantal buitenlandse toeristen. Vooral Duitsers, Belgen en Britten doen een duit in het zakje. Maar de binnenlandse markt zit een beetje in het slop. Een vakantie in eigen land heeft bij de meeste Nederlanders ingeboet aan populariteit. Daar komt bij dat de Nederlandse consument zijn vakantie-uitgaven kritisch langs de meetlat legt en een zwak heeft voor kortingsacties. En intussen speurt hij fanatiek naar die ene unieke beleving, want het aanbod is immers enorm. De bungalowmarkt staat er beter voor dan de kampeersector. (Veel campings worden omgezet naar nieuwe bungalowparken of tussenvormen, zoals kampeerplaatsen met luxe glamping tenten of verhuur eenheden.)
Bron en hele artikel: Pretwerk