Ook al is bijna elke Nederlander wel eens op een bungalowpark geweest en gaan er nog steeds massa’s heen, Nederland heeft er teveel van. De oermoeder der bungalowparken, Center Parcs, plaatst hier dan ook niets meer bij.
„Zolang ik de baas ben, wordt er in Nederland niks bijgebouwd”, zegt Robert Visser, verantwoordelijk voor Center Parcs Nederland, België en Duitsland.
Waarmee hij overigens niet uitsluit dat het bedrijf, sinds 10 jaar onderdeel van het Franse Pierre Vacances, een bestaand park overneemt als de mogelijkheid zich voordoet.
De Nederlandse markt kent drie grote spelers. Naast Center Parcs zijn dat Roompot en Landal Greenparks. „De grote hebben elk tientallen parken en dan zijn er nog heel veel kleine spelers”, zegt Visser. Hij stelt dat het vaak particulieren zijn die een huisje bezitten, elkaar opzoeken, een Vereniging Van Eigenaren oprichten en de huisjes online verhuren. „We hebben ook concurrentie van de particulier.”
Center Parcs heeft daar in zoverre last van dat het bedrijf de bestedingen aan reclame fors moet opvoeren. „De afgelopen 10 jaar is ons marketingbudget verdubbeld.” Vooral aan internet geeft het moederbedrijf vele miljoenen uit. „
En Center Parcs kan wat marketing betreft geen kanaal onbenut laten. „We merken dat we een stabiele bedrijfstak hebben, maar we moeten er wel aan trekken.” Internet is heel belangrijk, maar de Aqua Mundo’s moeten ook op radio en televisie voorbij komen en op de deurmat liggen. „Je wilt iedereen bereiken die de luxe burgerlijkheid zoekt.”
Bron en hele artikel: Reformatorisch Dagblad