Center Parcs Bungalowparken: Nieuws, Acties, Aanbiedingen en kortingen


maandag 18 februari 2008

Center Parcs haalt alle ‘rode’ vis van menu in Nederland, Belgie en

Center Parcs heeft als eerste in haar branche besloten alle vissoorten uit de rode kolom van de VISwijzer van het menu te verwijderen in alle vakantieparken in Nederland, Belgie en Duitsland. Het gaat om in totaal veertien parken met zo’n vijftig restaurants, waar dagelijks ruim 11.000 gasten komen eten. Het Wereld Natuur Fonds (WNF) noemt de stap trendsettend en cruciaal voor de bescherming van de natuur onder water.

De VISwijzer is een handig kaartje waarop staat welke vis je verantwoord kunt eten en welke liever niet. Center Parcs verkoopt voortaan alleen nog gerechten met vissen uit de oranje en groene kolom van de VISwijzer. “Center Parcs vervult een belangrijke voortrekkersrol door als toonaangevende speler in de recreatieve branche het signaal af te geven dat de natuur onder zee kwetsbaar is en stelt hiermee de toekomst van vele bedreigde vissoorten, zeeschildpadden, dolfijnen, koralen en ander zeeleven veilig”, zegt Johan van de Gronden, algemeen directeur van het WNF. “Wij hopen dat andere bedrijven het voorbeeld gaan volgen”. Het besluit van Center Parcs betekent dat een aantal vissen voorlopig niet meer te bestellen is, zoals paling, diverse tonijnsoorten, schol, tong, en Noordzee-kabeljauw. Deze soorten - hoe gezond en lekker ook - worden op dit moment nog niet op duurzame wijze gevangen, omdat ze overbevist zijn en/of veel bijvangst hebben. Overigens kunnen gasten nog steeds genieten van een tonijnpizza of salade Nicoise, maar hiervoor wordt uitsluitend skipjacktonijn (oranje kolom) gebruikt. Gerechten met gerookte paling zijn vervangen door gerookte sprot (groene kolom). Had Center Parcs tot voor kort 92 verschillende vissen op de kaart staan, nu is dat aantal teruggebracht tot 40 a 45 vissoorten.

Lekker en bewust vis eten
“Op jaarbasis koopt Center Parcs ruim 100.000 kilo vis in voor haar parken in Nederland, Belgie en Duitsland. Voor ons was het de uitdaging om de slag naar duurzaamheid te maken, maar we wilden ook verzekerd zijn van voldoende visaanbod door het hele jaar heen. Onze koks en inkopers hebben tezamen met leverancier Smit Vis Veghel er met veel betrokkenheid voor gezorgd dat alle aanpassingen tijdig zijn doorgevoerd. Dat is iets om trots op te zijn. Zo laten we onze gasten zien dat je lekker én bewust vis kunt eten en zo een bijdrage kunt leveren aan het leven onder water”, aldus Robert Visser, Operations Director van Center Parcs. “Ook kunnen onze gasten in alle parken de VISwijzer raadplegen”. Paul Geraeds, Commercieel Directeur van Center Parcs: “Natuur en milieu zijn belangrijke pijlers van onze strategie, waarbij Center Parcs een duidelijke voortrekkersrol wil vervullen. Zo hebben het WNF en Center Parcs kort geleden in ons park De Kempervennen het Leven in Zee Bad geopend: een educatief bad dat tot doel heeft kinderen en hun ouders kennis te laten maken met de prachtige wereld onder water. Het navolgen van de VISwijzer in onze bedrijfsvoering is een logische volgende stap.”

VISwijzer
De VISwijzer, een initiatief van WNF en Stichting de Noordzee, werd in september 2007 in een oplage van 2,5 miljoen in heel Nederland verspreid. Het gaat om de tweede, herziene versie van de eerste VISwijzer, die in 2006 werd gelanceerd. De VISwijzer bestaat uit een groene (‘prima keuze’), oranje (‘tweede keuze’) en rode kolom (‘liever niet eten’) waarop de meeste gangbare vissen in Nederland staan. Omdat biologen de vissen elk jaar opnieuw beoordelen en rubriceren, is de VISwijzer dynamisch. Een soort die nu in de rode kolom staat, kan een jaar later in de oranje of groene kolom terechtkomen en dus weer verantwoord worden gegeten. Belgie en Duitsland hebben hun eigen VISwijzer met daarop vissen die in die landen gangbaar zijn.