Op woensdag werd er een bezoek gebracht aan Landal en Belvilla en donderdag stond een bezoek aan Center Parcs op het programma.
Reden zo meldt de consumentenbond:
Bij Center Parcs zijn ze er kennelijk niet gerust op dat klanten zelf kunnen kiezen voor een linnenpakket en een annuleringsverzekering. Daarom zetten ze ongevraagd een combipakket op je rekening én vinken ze de verzekering alvast voor je aan.
Het lijkt alsof het combipakket, een linnenpakket bestaande uit beddengoed en handdoeken, verplicht is bij Center Parcs. Niet alleen biedt Center Parcs, na goed zoeken, goedkopere linnenpakketten dan het pakket dat ze op je rekening zetten, maar je kunt het ook uitzetten. Maar probeer maar eens te vinden hoe! Door het vooraf aanvinken van een verzekering worden klanten soms onnodig op kosten gejaagd.
Consumenten moeten zelf kunnen kiezen of zij bepaalde opties willen. Je moet niet door niets te doen ineens aan kosten vast komen te zitten. Het uitgangspunt is: consumenten delen de lakens uit, niet Center Parcs. In de supermarkt begin je immers ook niet met een vol karretje, waarna je de boodschappen die je niet wilt, weer terug in het schap moet zetten. Center Parcs mag die betaalde opties dus niet voor je aanzetten.
Reactie van Center Parcs (op site consumentenbond):
bron: consumentenbond http://ow.ly/i/2pb4g |
Center Parcs heeft ons in een gesprek laten weten dat zij het combipakket en de annuleringsverekering aangevinkt laten staan. Dit doen zij, aldus Center Parcs, omdat hun klanten dit prettig vinden. Center Parcs gaat het wel makkelijker maken om het lakenpakket uit te kunnen zetten.
Op Tourpress geeft Bart Crombee aan:
‘Center Parcs, Landal en Belvilla leggen bewust de regels van de ACM naast zich neer. Wij beraden ons op vervolgstappen en adviseren consumenten om in de tussentijd bij het online boeken van een vakantiehuisje alert te zijn op ongewenste reis- en annuleringsverzekeringen en lakenpakketten.’
Op pretwerk saat vermeld:
CenterParcs liet bij monde van marketingdirecteur Paul Geraeds eerder al in weten: “Naar aanleiding van de recent gepubliceerde uitgangspunten van de Consumentenautoriteit voor het in de reisbranche gevoerde prijsbeleid, is Center Parcs van mening dat alle aanbieders binnen de recreatiebranche naar een eenduidige en zo transparant mogelijke prijsstelling dienen te streven.
Om een concreet beeld van de gevolgen van deze doelstelling voor de Center Parcs parken en het boekingssysteem te verkrijgen, is Center Parcs momenteel in overleg met Recron, de branchevereniging voor recreatieondernemers. Tevens staat begin juli een vergadering van Recron gepland over dit onderwerp waarin Center Parcs participeert.
Center Parcs heeft, in lijn met haar streven naar transparantie, recent enkele aanpassingen op haar website gemaakt om eventuele bijkomende kosten in een eerdere fase van het boekingsproces naar de consument te communiceren.”Bron: Consumentenbond, Tourpress en pretwerk