Center Parcs logo's die het niet haalden |
- deel 1: Waarom verandert het logo?
- Vandaag deel 2: Hoe kwam het logo van Center Parcs tot stand – De logo’s die het niet haalden.
- deel 3: Het logo van Center Parcs.
Zo kwam de vorm tot stand
Voor de vormgeving van het logo tekent het gerenommeerde Engelse ontwerpbureau CGI. De ontwikkeling van het beeldmerk heeft meer dan een jaar in beslag genomen. Het proces begon met de design briefing. Hierin werd gevraagd om de belangrijkste elementen van het Center Parcs concept tot vorm te laten komen.
Internationaal comité
In eerste instantie ontwikkelde CGI een aantal ontwerpen. Na selectie bleven er twee over. Deze ontwerpen werden binnen Center Parcs beoordeeld door een internationaal comité, bestaande uit John Dalgety, voorzitter van de Raad van Bestuur, Luite Moraal (Benedu) en Peter Moore (UK). Zij kozen als winnend ontwerp de ‘leafbird’ genoemd naar de versmelting van de bladeren tot een vogel.
Interviews
Consumenten, in alle landen waar Center Parcs actief is, waren betrokken bij de uitgebreide tests van het logo. Belangrijkste conclusie: de meeste ondervraagden zagen het logo als symbool voor kwaliteit en ‘sophistication’. Zij associeerden het beeldmerk spontaan met de steekwoorden als vrijheid, natuur en veelzijdigheid. Op basis van hun (geringe) kritiek werd het design nog iets sprankelender gemaakt.
Bron: (Pers)Leaflet van Center Parcs 1996