Dankzij veel ‘oranje’ en ‘gele’ reisadviezen hebben veel Nederlanders ervoor gekozen om in eigen land op vakantie te gaan. Dat gaf een flinke impuls aan het verblijfstoerisme, dat (de hotels in Amsterdam en Schiphol daargelaten) zelfs een plus van 10% ten opzichte van de zomermaanden van 2019 noteerde.
De campings noteerden in de twee zomermaanden zelfs 25% meer overnachtingen!
De vakantieparken zagen hun bezetting ook stijgen en noteerden een plus van 7%. De hotelsector vertoonde geen groei en zag het aantal overnachtingen dalen met 2%, wat gezien de vele lege hotels mee lijkt te vallen. Het effect van Amsterdam en Schiphol, waar het effect veel sterker was (-56%) is daar niet nog bij inbegrepen. Ook groepsaccommodaties hebben het zwaar.
De belangrijkste oorzaak dat het toerisme in de zomermaanden toch nog gegroeid is ligt bij de binnenlandse gast. Nederlanders zorgden in zomermaanden voor bijna 30% meer gasten dan in de zomermaanden. De Duitse gasten bleven Nederland redelijk trouw als vakantieland (afname 11%), terwijl Britten, Amerikanen en Aziaten Nederlands links lieten liggen.
Bron en hele artikel: Pretwerk