Op 11 oktober keek Isabelle Los (Senior PR-Adviseur en MT-lid en al vanaf de start van NewsLab) terug op een ontmoeting met Johnny Logan in 2006.
Bron: Newslab
------------
Volkslied van Johnny Logan (klik hier voor het lied)
Het was voorjaar 2006 en NewsLab was nog maar een paar maanden oud. Onze startklant Center Parcs introduceerde een nieuwe campagne. Na illustere voorgangers als ‘Weer of geen weer, altijd Center Parcs weer’ en ‘Even helemaal weg…’ was daar de nieuwe pay-off: ‘A State of Happiness’.
Een nieuwe ‘staat’ in Europa, dus een eigen volkslied mocht niet ontbreken. Niemand minder dan Mister Songfestival Johnny – what’s another year – Logan tekende voor deze eer. En om de campagne ook via PR een vliegende start te geven, haalden we hem voor de introductie over naar Nederland. Een mooie klus in mijn prille adviseursbestaan (een slordige 8 maanden op de teller).
Op een zonnige ochtend melde ik mij aan de balie van het Amsterdamse 5 sterrenhotel waar Johnny verbleef. Onder mijn arm een draaiboek met een op de minuut af zorgvuldig gepland schema. De vaderlandse pers maakte maar wat graag gebruik van de kans om Mister Songfestival te spreken. We hadden dus geen tijd te verliezen… Toch vond Johnny het eerst tijd voor een kopje koffie. Dat stond niet in het draaiboek, maar ik stemde beleefd toe en maakte van de gelegenheid gebruik om het programma en zijn verhaal door te spreken. Na de koffie stapten we in mijn auto op weg naar een Amsterdams terras waar we de cameraploeg van Shownieuws zouden ontmoeten.
Drank en vrouwen…
Op straat trokken we veel aandacht. Johnny ging vriendelijk met iedereen op de foto en we liepen toevallig een platenbaas tegen het lijf die met veel bombarie herinneringen wilde ophalen. Gelukkig zorgde de assertieve Shownieuws verslaggever ervoor dat de platenbaas afdroop en Johnny plaatsnam voor het interview. Hij startte met een monoloog waarbij om de twee woorden de merknaam Center Parcs werd genoemd. Een goede eindredacteur die daar omheen kon knippen. Missie geslaagd zo leek het, ware het niet dat de verslaggever na al dat Center Parcs geweld ook nog even benieuwd was naar zijn turbulente privéleven, en zijn drankprobleem. Zo relaxt en uitgebreid als hij had verteld over al het moois in de ‘State of Happiness’, zo vervolgde hij zijn verhaal over drank en vrouwen. Paniek! Mijn eerste ingeving was, die tape uit de camera te rukken en deze in de gracht te gooien. Ik besloot de klant te bellen om te overleggen hoe hier mee om te gaan.
Paniek!
Mijn paniek was duidelijk hoorbaar toen ik vertelde dat we hier naast PR voor de nieuwe campagne ook een promotiefilmpje voor de A.A. te pakken hadden. De zeer ervaren PR manager stelde mij direct gerust. Bij Center Parcs is niets menselijks ons vreemd, zo zei ze, en dat mister Songfestival zich kon verliezen in drank en vrouwen maakte hem niet minder geschikt voor deze job. Dus ik kon weer ademhalen en mij focussen op de rest van de gesprekken. Na verschillende interviews met dagbladen en vakmedia waarin Johnny wederom Center Parcs vaker noemde dan je je kunt voorstellen, vervolgden we onze weg naar De Eemhof. Hier waren Center Parcs medewerkers en stakeholders bij elkaar om de nieuwe campagne feestelijk af te trappen. Een verrassingsoptreden met de hoofdrolspeler uit de gloednieuwe TVC mocht niet ontbreken.
You have got one job…
Ik checkte de backstage, de routing naar het podium en de techniek, waarna ik ruim op tijd richting de cottage liep waar Johnny verbleef om hem op te halen. Waar ik hem verwachtte in zijn witte showpak, deed hij open in zijn badjas. Wederom: Paniek! Want de zaal zat vol, het programma was strak gepland en de ‘you’ve got one job’ voor mij was Johnny op het juiste moment de showtrap opduwen. Johnny nam de tijd. Hij rommelde nog wat in zijn koffer (naar wat hij later vertelde zijn lucky underwear), nam nog iets te drinken en stond er op mij het nummer dat hij die middag in de cottage had geschreven te laten horen. Dus zat ik daar vriendelijk lachend te luisteren, terwijl ik de tijd zag wegtikken en inmiddels ook meerdere oproepen gemist had van de klant die ons al in de backstage had verwacht. Na mijn applaus voor zijn nieuwe potentiële hit en de zoveelste hint naar de tijd en zijn optreden, werd de badjas verruild voor het witte pak en hebben we rennend precies op tijd de showtrap bereikt. Missie geslaagd!
Heel wat wijzer stapte ik moe maar voldaan in de auto. Het Shownieuws item was een promofilm voor de campagne met in het staartje van het item nog wat quotes over z’n roerige verleden. De kranten pakten groots uit, de medewerkers en gasten waren verrast. De gewenste vliegende start voor de campagne was in the pocket. Evenals een gesigneerde State of Happiness CD; To Isabelle, with love Johnny…
--------